Babie lato - opis wykonania.


Obiecany opis wykonania swetra który nazwałam Babie lato.
Rozmiar - raczej uniwersalny, ale określę na 38-42.
Długość swetra - 76 cm (z tendencją do wydłużania w trakcie noszenia - ten wzór tak ma), szerokość - ok. 60 cm, długość rękawa - 45 cm (obniżona linia wszycia).

Zużycie włóczki 90 dag, druty nr 8.
Na rękawy wyszło po 1 motku (100g) beżowej, reszta na korpus.
Jeśli chodzi o zużycie kolorów to ja miałam: 40 dag beżowej, 20 dag wielokolorowej, cieniowanej w podobnej do reszty tonacji kolorystycznej, po 10 dag granatowej i zielonej (jasna oliwka) i po 5 dag pomarańczowej i bordo.
Wszystkie włóczki mają ok. 100m/100g i przeznaczone są na druty 8-9, w większości mieszanki wełny z akrylem. TU - rozpisane nazwy włóczki.

Zaczynamy oczywiście od wykonania próbki -
10o. wzorem francuskim (same prawe o.) = 10 cm. Jeśli wychodzi inaczej trzeba zmienić grubość drutów albo przeliczyć oczka metodą proporcji.

Tył: Nabieramy 58o. i przerabiamy 2 rzędy ściągaczem 2 o. prawe/2 o. lewe. Następnie zmieniamy wzór na francuski i przerabiamy nim do końca. Ja nabrałam oczka kolorem granatowym ale nie będę dokładnie rozpisywać kolejności kolorów - to już trzeba zrobić wg własnej inwencji :-) Przy każdej zmianie koloru włóczki zostawiamy na prawej stronie końce dł. ok. 10 cm które potem wiążemy na węzełek. Po przerobieniu 122 rz. od początku robótki na dekolt zostawiamy nieprzerobione środkowe 20 o. (przekładamy na agrafkę dziewiarską, albo na nitkę pomocniczą) a pozostałe na ramiona 19 o. przerabiamy osobno - jeszcze 2 rz. i zakańczamy.

Lewy przód: Nabieramy 33 o. i przerabiamy 2 rzędy ściągaczem 2 o. prawe/2 o. lewe. Następnie zmieniamy wzór na francuski. Po przerobieniu 104 rz. od początku robótki na dekolt zostawiamy nieprzerobione 7 o. z lewej strony robótki, następnie z tej samej strony zostawiamy w co drugim rzędzie 2 x 2 o. (robimy narzut i odwracamy robótkę. ten narzut razem z kolejnym oczkiem przerobimy potem jako 2 o. razem na prawo wykonując plisę - tak jak przy rzędach skróconych). Dalej zakańczamy 2 x po 1 o. w co drugim rz. i 1 x 1 o. w co 4 rz. Po przerobieniu 124 rz. zakańczamy pozostałe 19 o.
Prawy przód robimy symetrycznie w stos. do lewego.

Rękaw: Na druty nabieramy 28 o. (u mnie włóczka beżowa) i przerabiamy ściągaczem podwójnym (2p./2l.). Po przerobieniu 12 rz. na poszerzenie rękawów dodajemy z każdej strony 5 x po 1 o. w co 10 rz. (na koniec mamy 38 o.). Po przerobieniu 58 rz. zakończyć luźno wszystkie oczka.

Zszyć sweter na ramionach. Zszyć boki swetra zostawiając od góry na pachę 20 cm.
Na plisę dekoltu nabrać na okrągły drut z żyłką oczka odłożone na dekolt z przodów i z tyłu oraz dobrać oczka z boków dekoltu - razem 62 o. Przerobić 1 rz. na prawo i 2 rz. ściżgaczem podwójnym. Zakończyć wszystkie oczka.
Zszyć rękawy i wszyć je do otworów na pachy.
Jeśli np. z tyłu swetra mamy za mało zostawionych nitek - dowiązać kilka w różnych kolorach. Dodatkowo z wstążki z oraganzy ucinamy kawałki po ok. 20 cm i dowiązujemy do sweterka w różnych miejscach z przodu i z tyłu. Ja miałam po 3 m wstążki granatowej o szerokości 1 i 2 cm i 4 m pomarańczowej o szerokości 1 cm.

  • Jak zrobić próbkę i samodzielnie obliczyć wymaganą liczbę oczek napisałam - TU.
  • Instrukcja jak robimy rzędy skrócone - wykorzystałam przy dekolcie z przodu - TUTAJ.
Brzegi przodów (poza dekoltem) nie są wykończone. Stosuję oczka brzegowe łańcuszkowe które porządnie się prezentują same z siebie ;-)  
  • Brzeg łańcuszkowy: pierwsze oczko przerabiam zawsze na prawo, ostatnie przekładam bez przerabiania - nitkę przekładam do przodu (czyli po odwróceniu robótki nitka jest z tyłu - i przerabiamy znowu pierwsze oczko na prawo). Można też odwrotnie - pierwsze przekładać a ostatnie przerabiać na prawo. 
 autor opracowania: ©zdzid 2016

Komentarze

  1. Dziękuję za opis :) Ja już wczoraj zaczęłam mój chaos i tak mnie wciągnęło, że robiłam do pierwszej w nocy. Tak jak pisałaś wcześniej wciąga strasznie, bo człowiek jest ciekawy jak będzie to wyglądało. Fajna zabawa.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Komentarz będzie widoczny na stronie gdy go przeczytam :-) (włączone moderowanie komentarzy)

Popularne posty