Ażury - a metoda przerabiania oczek.

 We wzorach ażurowych znaczenie ma w którą stronę skierowane jest oczko przerobione razem. Bo może być skierowane w prawo albo w lewo. Jest to oznaczone na schematach jako 2 o. razem na prawo albo oczko przeciągnięte. I tutaj ma znaczenie jakim sposobem przerabiacie normalnie oczko lewe. Można przerabiać metodą Kontynentalną - i wtedy wszystko na schemacie pasuje. 

 
Ale można też - i myślę że nie jestem w tym osamotniona, bo ja tak właśnie przerabiam - metodą wschodnią, czy też rosyjską  (albo babciną). Tak się nauczyłam w dzieciństwie i nie zamierzam tego zmieniać :-) Dzianina ostatecznie wygląda identycznie, różnica jest w sposobie przerabiania oczka lewego a to z kolei powoduje że na drugiej stronie to oczko, już jako oczko prawe skierowane jest w drugą stronę.
oczko lewe metoda rosyjską (babciną)  

 
oczko prawe metoda rosyjską (babciną)

A tu dla porównania metoda kontynentalna - https://youtu.be/7tGTPpLgDNM
 
Żeby nam się przy metodzie wschodniej wygląd wzoru zgadzał ze schematem (który niemal zawsze narysowany jest dla metody kontynentalnej), musimy sobie zamienić w głowie oznaczenia 2 o. razem na prawo i o. przeciągane i przerabiać odwrotnie :-) 
Czyli nasze 2 o. razem na prawo to będzie dla nas oczko skierowane w lewo a o. przeciągane (strzałka w dół) - w prawo. Żeby zrobić oczko oznaczone jako o. przeciągane - odwracamy je sobie po prostu na drucie i przerabiamy razem od góry.


 to jest ten fragment na schemacie:

Zawsze trzeba się przyjrzeć w którą stronę mają być skierowane oczka - i wtedy nie powinno być problemu. Pod warunkiem że człowiek sobie zdaje sprawę z tej różnicy :-)  

I jeszcze podpowiedź jak zrobić ⬆️ 'podwójne przeciągnięcie' :


Komentarze

  1. Też przerabiam oczka metodą babciną nabytą jeszcze w dzieciństwie ;) Metoda kontynentalna to dla mnie jakaś czarna magia i generalnie za dużo machania drutami i wywijania nitką;)
    Widzę, że powstaje ciekawy ażur:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jejku, to się dowiedziałam, że całe życie używam metody rosyjskiej... Dziękuję za instruktaż :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A 3 oczka razem jako przeciągnięte? Czy wtedy przerabiam jak zwykle 3 razem metodą babciną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodałam jeszcze jeden filmik jak zrobić 3 o. razem - tak żeby z przodu widoczne było środkowe oczko. Bo gdy to mają być zwykłe 3 o. przerobione razem to zazwyczaj nie ma znaczenia w którą stronę będą skierowane i można zrobić zwyczajnie, bez odwracania.

      Usuń
  4. To znaczy ze robię po babcinemu. Co ciekawa nauczyłam się robić na drutach sama jak miałam 8-9 lat. Moja babcia była zbyt leniwa by robić na drutach !

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak , metoda babcina for ever!🙂 to pamięć o mojej Babci, która nauczyła mnie robić na drutach. Jej już nie ma, ale pamięć o Niej jest w każdym oczku, które przerabiam. Pozdrawiam Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  6. Babcina metoda for ever - zgadzam się. Jak ktoś się raz nauczy, trudno się oduczać i ręce sobie wykręcać.
    Super, że o tym Pani napisała! Schematy i ażury już będą oswojone.

    OdpowiedzUsuń
  7. No to ja chyba robię kontynentalną, ale umiem i tak i tak. Czasem włóczka wymaga, żeby przerabiać po babcinemu, bo inaczej się skręca. Ostatnio widuję na filmikach z ciekawymi wzorami, że w metodzie babcinej przy przerabianiu oczka prawego na lewo dziewiarki przerabiają oczka przekręcone, ale chyba nieświadomie, bo mówią, że to oczko lewe. Dziwi mnie to, gdyż są to osoby doświadczone dziewiarsko, nie śmiem im zwrócić uwagi. No chyba, że to ja się mylę - ale oglądam dokładnie... Jak tu np. https://www.youtube.com/watch?v=POFKREMJLLI w trzecim rzędzie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, pani na filmiku przerabia oczko prawe przekręcone :-) Być może dla tego wzoru to jest celowe - nie robiłam, nie będę się wymądrzać :-) Tylko to na pewno nie jest wzór ryżowy i tutaj mnie trochę razi wprowadzenie w błąd - bo o ile nazwy wzorów po polsku nie są jakoś usystematyzowane i wzory występują pod różnymi nazwami to "ryżowy" akurat jest chyba zawsze ten sam.
      Ja nie przekręcam - gdy przerabiam na prawo oczko lewe łapię od tylnej nitki, tej za drutem.

      Usuń

Prześlij komentarz

Komentarz będzie widoczny na stronie gdy go przeczytam :-) (włączone moderowanie komentarzy)

Popularne posty