Bluza szydełkowa - opis wykonania.


Uwaga - post będzie długi i z milionem zdjęć! ;-)

Od czego zacząć? Od wybrania/zakupienia włóczki! Ja robiłam ze 100% bawełny Catania Denim (Schachenmayr) 125m/50g - ale może być oczywiście każda inna bawełna o takim (albo podobnym) metrażu, wyszło równiutko 50 dag na rozmiar 38/40, szydełko nr 3,5.
Mój kolor to cynowy (o zmiennym farbowaniu): https://www.kokardka.pl/shop/191/catania-denim.html ale jest też Catania jednokolorowa, nawet podobna jak w oryginalnej bluzie - laguna: https://www.kokardka.pl/…/171/wloczka-catania-100--bawelny.…
(Wszystkie zdjęcia powiększają się po kliknięciu w nie - można wtedy spokojnie odczytać moje dopiski)

 Krok drugi - określamy rozmiar, czyli mierzymy się (albo kogoś dla kogo robimy bluzę). Bluza sięga mniej więcej do połowy uda - mierzymy od ramienia, u mnie to jest ok. 70 cm. Około - bo bluza nie ma podkroju pach ani żadnego wcięcia w pasie, więc robiąc tył możemy to jeszcze zmienić, zrobić dłuższą albo krótszą jak nam będzie pasować.
Szerokość - mierzymy się w biodrach i dodajemy kilka cm żeby bluza była luźna. Ja mam w biodrach 98 cm i ustaliłam sobie obwód bluzy na 112 cm. Czyli dzieląc na pół: tył i przód będą miały po 56 cm.
Rękawami zajmiemy się później  
Krok trzeci - próbka! Próbka jest niezbędna i nie radzę robić na oko - chyba że ktoś lubi pruć Ta na zdjęciu jest trochę za mała, ale to już była trzecia z kolei bo próbowałam warianty wzoru i nie chciało mi się robić większej. Próbka powinna być w połowie zrobiona słupkami a w połowie wzorem ażurowym, którego schemat narysowałam poniżej, lekko krzywo Po zrobieniu próbki mierzymy ją i obliczamy potrzebną ilość oczek.

Będziemy zaczynać od pleców - robimy prostokąt (u mnie o szerokości 56 cm) który ma na środku pas słupkami a po bokach ażur. Ażurem robimy 4x motyw po obu stronach czyli 20 o. U mnie ta część ażurowa ma 12 cm czyli na środek zostaje 32 cm, a 32 cm to jest 58 słupków.
12 cm - 32 cm - 12 cm
20 o.ł. + 58 o.ł. + 20 o.ł. = 98 o. łańcuszka



Zaczęłam jak widać od razu od ażurowego wzoru po bokach, widoczną na zdjęciu bluzy słupkową plisę na dole dorobię na końcu. Dół będzie wtedy ładniejszy niż jakby zaczynał się od łańcuszka.
Zaczęłam robić od tyłu który jest zwykłym prostokątem, bez żadnego wcięcia w pasie i bez podkrojów pach ani dekoltu.

Tył bluzy ma 28 powtórzeń ażurowego wzoru czyli 56 rz. i to jest u mnie 69 cm (jeszcze na dole będzie wykończenie - ok. 2,5 cm). U góry zakończone jest prosto w jednym rzędzie, czyli bez żadnego podkroju - taki prostokąt.

 Rozcięcie przy dekolcie z przodu. Długość rozcięcia ustaliłam bardzo prosto - przyłożyłam do siebie zrobiony już tył i zaznaczyłam na nim miejsce dokąd ma sięgać rozcięcie, wyszło mi 18 rz. od góry czyli 22 cm od góry (u mnie tyle wychodzi). Zostawiłam na środku nie przerobione 4 słupki i przerabiam teraz tylko jedną stronę. 4 słupki dlatego, że zostawiam miejsce na wykończenie rozcięcia, ale nie trzeba tego robić jak ktoś nie chce - wtedy tylko rozdzielamy robótkę na pół.
Przy okazji sposób na równy brzeg słupkami (pewnie niektóre z pań znają ;) ): ostatnie dwa słupki przerabiamy razem, a w drugim rzędzie 3 o. łańcuszka (zamiast 1 sł.) i kolejny słupek wkłuwamy w to same oczko. Tym samym ilość słupków w rzędzie nam się nie zmienia a unikamy dziurki która powstaje na początku rzędu.

Podkrój dekoltu. Ostatnie 18 rz. przodu robimy osobno prawą i lewą stronę. Dekolt ma głębokość ok. 6 cm - u mnie to jest 5 rz. czyli zaczęłam wyrabiać podkrój dekoltu po przerobieniu 13rz. od rozcięcia. Szerokość dekoltu - 23 cm. W pierwszym rz. wyrabiania podkroju zostawiamy nieprzerobione 9 sł., w drugim odejmujemy 2 sł. (czyli robimy 1 psł. i 2 sł. przerabiamy razem), w następnych 4 rz. zawsze odejmujemy 1 sł. od strony dekoltu. To co zostaje to jest ramię.Wymiary opisane są dodatkowo na zdjęciach.
 Łączenie na ramieniu. Tył z przodem połączyłam szydełkiem - część ażurową przerabiając ostatni rząd (przy zdjęciu objaśnienie). Potem odwracamy robótkę na lewą stronę i tam gdzie mamy słupki przerabiamy przez obie części oczka ścisłe.
 1. przerabiając zgodnie ze schematem (2 rz. schematu) 2 o. łańcuszka, o. ścisłe, 2 o. łańcuszka, 1 słupek -> tutaj zamiast o. łańcuszka pomiędzy słupkami zrobiłam o. ścisłe w odpowiednie miejsce tyłu (zdj. 2.)
3. tak wyglądają połączone części ażurowe przodu i tyłu
4. na lewej stronie łączymy odcinek przerabiany słupkami (tył z przodem)



Tak wygląda "szew" ramienia.
Rękawek dorobiłam bezpośrednio na otworze pachy. Przerabiałam na okrągło po każdym okrążeniu odwracając robótkę (wychodzi równiej). Mój rękaw ma 40 cm w obwodzie (14x motyw wzoru) i 12 cm długości (10 okrążeń). Trzeba uważać żeby nie zrobić szerszego rękawa niż obwód pachy (u mnie 20 cm) - bo wyjdzie brzydka falbanka a rękawek będzie odstawał górą od ręki. Ja zaczynałam 3 razy... ;-) Ma być prosta tuba - szerokość rękawka najlepiej zmierzyć na sobie.




Ostatni rząd zrobiłam trochę inaczej, bo stanowi on wykończenie rękawka: 2 sł. 1 o.łańcuszka, 2 sł. - 1 o. łań., o. ścisłe, 1 o. łań. - poniżej schemat wykończenia rękawka (rząd 10).


Rozcięcie boku bluzy ma długość 16 cm. Wykończyłam boki rozcięcia 1 rz. półsłupków a dół bluzy - 1 rz. słupków. Więcej nie robiłam bo dzianina w stanie wiszącym trochę cię naciąga na długość i dłuższej nie chcę. 
Po zrobieniu wykończenia ma teraz 72 cm długości. 
Kaptur, podobnie jak rękawy dorobiłam bezpośrednio na podkroju dekoltu. Na początku zrobiłam 1 rz. półsłupkami dla wyrównania podkroju (można odjąć ze 4 oczka) a dalej wzorem ażurowym. Proszę pamiętać że szerokość wzorem ażurowym jest inna niż słupkami przy tej samej ilości oczek! Ilość motywów ażurowych trzeba sobie policzyć z próbki. Ja zmierzyłam kaptur w bluzie dresowej, odjęłam wykończenie które będę robić razem z wykończeniem rozcięcia przodu i wyszło mi ok. 46-47 cm. Na wysokość kaptur ma 32 cm (wymiary są rozpisane na zdjęciu). Robimy prostokąt, ostatni rząd przerabiamy do połowy - składamy kaptur na pół i łączymy górę przerabiając rząd do końca tak jak to pokazałam przy łączeniu ramienia (czyli zamiast 1 o. łańcuszka - o. ścisłe w motyw z drugiej strony).
Poniżej widok kaptura po zszyciu - na płasko z boku i z tyłu.


Wykończenie rozcięcia przodu przerabiałam łącznie z wykończeniem brzegu kaptura - 2 rz. półsłupków. W plisie wykończenia rozcięcia nabiłam metalowe oczka (przelotki) ale nie trzeba tego robić, wystarczy w pierwszym rz. zrobić małe dziureczki np. 1 o. łańcuszka, opuścić 1 o. poprzedniego rzędu. 

Sznureczek skręciłam z 3 nitek bawełny - skręcamy mocno (przyda się pomoc drugiej osoby), składamy równo na pół i zawiązujemy na supeł. Przewlekamy przez dziurki - i koniec!😀




Więcej zdjęć mojej bluzy "na ludziu" w sesji balkonowej - TU


Komentarze

Prześlij komentarz

Komentarz będzie widoczny na stronie gdy go przeczytam :-) (włączone moderowanie komentarzy)

Popularne posty