Nordstrand - opis wykonania

 - a w zasadzie to luźne tłumaczenie oryginalnego opisu ;-)

Oryginalny opis i schemat wzoru znajduje się tu: http://filcolana.dk/da/node/1810 - i trzeba go mieć przed oczami bo ja nie będę tłumaczyć słowo w słowo.

Korzystałam z wersji angielskiej, wg mnie jest napisana łatwym językiem i jak ktoś zna język trochę i zna też angielskie skróty dziewiarskie (TU np. słowniczek robótkowy) - to sobie poradzi.

Będę pisać o rozmiarze L bo taki robiłam, jak ktoś potrzebuje inny to trzeba sobie podstawić cyferki z oryginalnego opisu.

W oryginale sweter zrobiony jest z Peruvian  (wełna) i Tilia (kid moher) Filcolany przyrabianych razem. Ja zrobiłam z Nepal Drops i wyszło mi 11 motków (55 dag) czarnej i niecałe 2 motki beżowej. Druty nr 4,5 i 4 (ściągacze).

Próbka (Gauge): 17. i 23 rz. = 10x10 cm (to w oryginale) - u mnie na tych samych drutach 16o. i 20 rz. więc siłą rzeczy wyszedł mi nieco większy rozmiar, ale chciałam żeby był oversize. 

Mój sweter ma 56 cm szerokości pod pachami i 52 cm na dole (zwęziłam trochę, napiszę o tym). Na długość mam 63 cm. Żakardowy karczek wychodzi dosyć szeroki, a rękawy zaczynają się niżej. 

Dziergamy sweter na okrągło, bez zszywania, z góry na dół. Zaczynamy od golfu (neckline).

Na druty nr 4 nabieramy 100o. i przerabiamy ściągaczem 1p./1l. 20 cm. (Yoke): Teraz zmieniamy druty na 4,5 i wzór na dżersej prawy (na okrągło - wszystkie oczka prawe). Dodajemy w pierwszym okrążeniu równomiernie 2 o. i rzędami skróconymi wyrabiamy dekolt, czyli podwyższamy tył. Początek okrążenia mamy na środku tyłu (zaznaczyć sobie) i przerabiamy ok. 12 o. (tu zrobiłam trochę na oko, w opisie jest inaczej ;) )narzut, odwracamy i przerabiamy z powrotem (oczka lewe - jesteśmy na lewej stronie teraz) 24 o., narzut odwracamy przerabiamy z powrotem aż do narzutu - narzut przerabiamy razem z następnym oczkiem jako 2 o. razem, i kolejnych 7 o., narzut, odwracamy itd. kontynuujemy rzędami skróconymi jeszcze 3x aż zostanie nam z przodu kilkanaście oczek. 

Tutaj ściąga nt. rzędów skróconych, popełniłam taką kiedyś:  https://www.facebook.com/notes/4555403464501986/

Teraz przerabiamy dalej już w okrążeniach. Zaczynamy przerabiać wg schematu żakardu dodając oczka w zaznaczonych miejscach (taki schodek ze znaczkiem pętelki) - ja robiłam narzut i w następnym okrążeniu przerabiałam jako o. prawe przekręcone. Po zakończeniu schematu przerobiłam jeszcze 2 okrążenia włóczką czarną. Karczek ma teraz 26 cm wysokości.

Teraz rozdzielamy robótkę na korpus (body) i rękawy (sleeves): licząc od środka tyłu przerabiamy 40o. (połowa tyłu) następne 56o. przekładamy na zapasową nitkę (rękaw), nabieramy pod pachą 10o., 80 o. na przód, 56 o. na nitkę (drugi rękaw), nabieramy pod drugą pachą 10o.,i reszta tyłu - 40o.

Teraz przerabiamy sam korpus (body) na okrągło. Ponieważ doszłam do wniosku że cały taki sweter będzie za szeroki po przerobieniu 6 okrążeń odejmowałam na bokach (zaznaczamy sobie środek tych dodanych 10 oczek) 3 x po 4oczka (po 1 z każdej strony z przodu i z tyłu) co ok. 8 okrążeń. Czyli odjęłam w sumie 12 o. , zostało mi na drucie 168 o. i to przerobiłam prosto do końca, do ściągacza - u mnie to jest 24 cm od pachy, ale najlepiej sobie zmierzyć na sobie. Na ściągacz zmieniamy druty na 4. W pierwszym rz. odjęłam co 12 o. (czyli 14 o. razem) - tego nie ma w oryginalnym opisie. Ściągacz ma 13 okrążeń. Zakończyć oczka.

Rękaw (sleeve):

Oczka z zapasowej nitki przekładamy na druty z żyłką, z nabranych 10 o. pod pachą nabieramy 10o, pod pachą rękawa = 66o. Zaznaczamy sobie środkowe 2 o. pod pachą - przed i po tym zaznaczeniu będziemy odejmować oczka na zwężenie rękawa. Zaczynamy po przer. 6 okrążeń. Ja odejmowałam po 2 o. co 8 okrążeń aż na drucie miałam 52o. Zmierzyć długość rękawa na sobie! W opisie jest inaczej, ale ja mam krótsze ręce i dodatkowo grubszą nieco włóczkę. Następnie zmieniłam druty na 4 i w pierwszym rz. odjęłam równomiernie 12o. (zostało 40). Teraz ściągaczem przerobiłam 12 okrążeń (to jest ok. 6 cm). Zakończyć oczka. Pozakańczać nitki - i gotowe! :-) 


------------------------------

Jeśli ktoś ma ochotę mi podziękować że zamiast sprzątać przed Świętami tłumaczę jak zrobić sweter, to można mi postawić wirtualną kawę za pomocą symbolicznej wpłaty 😉 Z góry dziękuję! 😘 ->

buycoffee.to/robotkizdzichy

Komentarze

  1. Jest Pani wspaniała! Podziwiam swetry i inne wyroby już od dłuższego czasu. Czasem trochę odgapiam 🤭
    Brawo, brawo brawo za sweter i opis
    ☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕☕

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Komentarz będzie widoczny na stronie gdy go przeczytam :-) (włączone moderowanie komentarzy)

Popularne posty