Archiwalne opisy - cz2. czapki.

Dalszy ciąg archiwalnych opisów z mojego poprzedniego bloga - dzisiaj beret i kaszkiet.



Tęczowy beret.

Znacie beret Mochi Plus Tam? Dawno już mi się podobał (beret jako taki, bo ja beretów nie noszę) a ponieważ lato chwilowo odpuściło to zachciało mi się spróbować taki zrobić. Włóczka musi być wielokolorowa więc kupiłam 1 motek Padisah, druty 4,5 i zrobiłam.

Nie korzystałam z oryginalnego opisu bo po pierwsze nie chciało mi się tłumaczyć, a po drugie i tak miałam inną włóczkę – tak więc wykonanie autorskie :-)
Beret robi się w poprzek, za pomocą rzędów skróconych.
Składa się z 8 klinów: Na druty nabieramy 32 o. i przerabiamy 2 rz. wzorem gładkim prawym. Następnie zostawiamy z lewej strony 1 x 3 o. i 7 x 2 o. (rzędy skrócone), dalej przerabiamy wszystkie oczka – 4 rz., wzór francuski prawy. Mamy jeden klin, powtarzamy to jeszcze 7 razy. Zamiast ostatniego rzędu ostatniego klina odcinamy dłuższą nitkę i zszywamy początek z końcem szwem dziewiarskim. Środek beretu ściągamy nitką i zaszywamy.
 Teraz na plisę wykończeniową nabieramy na druty z żyłką oczka dookoła brzegu – na 1 o. brzegowe (=2 rz.) nabieramy 1 o. Wyszło mi 89 o. W pierwszym okrążeniu odejmujemy równomiernie 9 o. (= 80 o.) i przerabiamy w okrążeniach ściągacz podwójny (2 prawe, 2 lewe). Po 4 okrążeniach zmieniamy druty na 4, po 9 okrążeniach zakańczamy. Średnica płasko ułożonego beretu 30 cm, pasuje na obwód głowy – 56-58 cm.



 Dwa kaszkiety.

Tak wyszło że dwa podobne komplety robię z kaszkietami. Pierwszy z Padisaha, zielony:
 Drugi z Wendy (Elian) czarny z błyszczącym, srebrnym wykończeniem (Lolipop) -  na oba potrzeba niecały motek włóczki, druty 4,5 i szydełko 4 i 6.

Opis wykonania:
Kaszkiety nie są robione na okrągło – szew jest pomiędzy warkoczem a częścią gładką i nie widać go wcale, więc po co sobie utrudniać ;-) Na druty nabieramy 86 o. i przerabiamy: 6 o. prawych (warkocz), 8 o. lewych  – powtórzyć 6 razy, na lewej stronie przerabiamy oczka tak jak wychodzą. Od 3 rz. dodajemy równomiernie na całej szerokości w co drugim rz. 5 x 6 o. Dodajemy w pasie o. lewych i nie cały czas w tym samym miejscu bo wzór nam zacznie skręcać! Warkocz ma skręt w co 6 rz. (3 o. przełożyć na drut pomocniczy z przody roboty, 3 o. prawe, o. z druty pomocniczego przerobić na prawo). Po przerobieniu 26 rz. zamykamy równomiernie na całej szer. w co drugim rz.: 2 x 6 o., 2 x 12 o., 2 rz. bez zakańczania, 5 x 12 o. Zamykamy oczka lewe – dopiero na koniec te z warkocza. Po przerobieniu 46 rz. pozostałe 20 . ściągamy nitka i zaszywamy. Zszywamy szew. Teraz na dole kaszkietu szydełkiem nr 4 robimy 3 okr. półsłupków dopasowując kaszkiet do obwodu głowy (przymierzamy najlepiej). Na daszek przerabiamy podwójną nitką szydełkiem nr 6 – 27 psł. – odwracamy i w każdym kolejnym rz. na brzegach odejmujemy po 1 półsłupku. Robimy 6 rz. i jeszcze jedno okrążenie szydełkiem nr 4 pojedynczą nitką dookoła całego kaszkietu i daszka.

Jak widać na zdjęciach w czarnym kaszkiecie trochę pokombinowałam z wzorem – po 24 rz. warkocze zmieniły się w plecionkę, ale tego już nie opiszę bo musiałabym narysować schemat, a nie mam na to czasu…

Komentarze

  1. Tak się zastanawiam, który mi się najbardziej, podoba... O chyba pierwszy ;) pięknie wyglądają te kolory :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Komentarz będzie widoczny na stronie gdy go przeczytam :-) (włączone moderowanie komentarzy)

Popularne posty